Fakulta pedagogická
Fakulta pedagogická ZČU nabízí celkem 45 studijních programů a 192 různých kombinací dvouoborových studií.
Jak ovlivňujeme město a region?
- Již více jak 3/4 století vzděláváme učitelky a učitele.
- Našich absolventek a absolventů je více než 28 000.
- Prostřednictvím našich absolventů spoluvytváříme (nejen) náš region.
Kam směřujeme?
- Budoucí učitelky a učitele vzděláváme v úzkém kontaktu s praxí.
- Naši studující pracují během studia s nejnovějšími technologiemi a metodami.
- Studentky a studenty připravujeme na budoucí vývoj ve školství.
Václav Chaloupek
Pedagogická fakulta v Plzni vznikla 14. září 1948 jako pobočka již existující Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Slibný rozvoj nové fakulty byl zastaven zásahem komunistické vlády, která získala zákonem z května 1950 nad vysokými školami neomezenou moc.
Od roku 1964 už existuje Pedagogická fakulta v Plzni v zásadě kontinuálně
V 70. a 80. letech se na fakultě každý rok vzdělávalo zhruba 1400–1500 studujících. V budově na dnešní Klatovské třídě proběhla řada stavebních úprav, zejména tělocvičny, výtvarných ateliérů a sociálního zařízení.
Pád komunistického režimu v roce 1989 znamená pro vývoj plzeňské pedagogické fakulty zásadní zlom. I zde se vytvořil studentský stávkový výbor a probíhaly různá shromáždění a diskuse.
Jednání děkana doc. Pyška s představiteli Vysoké školy strojní a elektrotechnické vedlo k dohodě o vytvoření společné plzeňské univerzity. Ta vznikla pod názvem Západočeská univerzita v Plzni spojením obou škol dne 28. září 1991.
Věděli jste, že…
Fakulta pedagogická je historicky nejstarší a co do počtu studentů také největší fakultou Západočeské univerzity v Plzni?
- Fakulta žije v úzkém sepětí se svým městem a regionem. Toto se ukázalo v každodenní praxi zejména v době covidové pandemie a během příchodu ukrajinských dětí do Plzně na počátku ruské války na Ukrajině. Obě aktivity byly oceněny městem Plzeň i formou slavnostního předání děkovného listu.
- Studentky a studenti vedli v covidovém období dětskou skupinu a improvizovanou školu pro děti zaměstnanců plzeňských nemocnic, doučovali děti online, pomáhali v nemocnicích apod.
- Na počátku války na Ukrajině fakulta velmi rychle sestavila skupinu více než 150 dobrovolníků z řad studujících i zaměstnanců. Ti vedli dětské adaptační skupiny, uspořádali koncert, dobročinnou sbírku a mnoho dalšího.
Věděli jste, že…
Studium na Fakultě pedagogické probíhá v úzkém kontaktu s pedagogickou praxí? Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni disponuje sítí Plzeňských fakultních škol, kterou průběžně dále rozvíjí.

Originální koncept Plzeňská fakultní škola propojuje studium s praxí na školách i s výzkumem a personální výpomocí školám. Příprava budoucích učitelů na fakultě tak prochází postupnou proměnou v návaznosti na tento koncept.
Naši studující pracují ve výuce s nejnovějšími technologie, fakulta disponuje např. virtuální třídou, kvalitními laboratořemi či roboty určenými pro vzdělávací potřeby. Studentky a studenti jsou vedeni k používání moderních didaktických metod, zároveň dbáme i na kvalitní oborovou složku jejich přípravy.
Studující se podílejí i na realizaci Dětské univerzity, kterou za mnoho let její existence navštěvovaly již stovky dětí z našeho regionu. Mohou si vybrat z desítek kurzů věnovaných přírodním vědám, technice, humanitním a jazykovým oborům, umění nebo sportu.
Fakultě se podařilo i přes mnohé nesnáze udržet kompletní spektrum oborů, které přirozeně zrcadlí potřeby škol regionu. Studentky a studenti se tak mohou vzdělávat v humanitních, přírodovědných, jazykových, uměleckých či sportovně zaměřených vzdělávacích programech, a to při současném studiu pedagogicko-psychologického základu.
Na fakultě bedlivě sledujeme aktuální vývoj jednotlivých oborů, v nichž vzděláváme naše studující. Kromě toho se však svou projektovou, výzkumnou a publikační činností podílíme i na jejich rozvoji.
Lucie Kantorová
Inspirace a inovace ve vzdělávání
- INSPIRE 2 – příprava učitelů pro 21. století: Projekt INSPIRE 2 posouvá vzdělávání budoucích učitelů na ZČU a přináší synergii mezi univerzitní výukou, praxí a zahraničními inspiracemi. Vytváří prostředí, kde se propojují studenti, vysokoškolští pedagogové a učitelé ze škol. Do praxe přináší nové způsoby výuky – například párové vyučování nebo provázející učitele a za zmínku stojí také společenství praxe. Výsledkem jsou absolventi, kteří jsou lépe připraveni zvládat náročné situace současné školy.
- Projekty s reálným dopadem: Vedle velkých iniciativ, jako je INSPIRE 2, se fakulta zapojuje i do dalších projektů, například prostřednictvím Technologické agentury ČR (TAČR). Tyto projekty reagují na aktuální potřeby škol a rodičů: jak pomoci učitelům pracovat se žáky s epilepsií, jak zpřístupnit terénní výuku pomocí virtuální reality, nebo jak učit budoucí pedagogy zvládat náročné situace s dětmi i jejich rodiči.
- Umění blízko lidem: Fakulta dlouhodobě podporuje umělecké aktivity, které obohacují kulturní život v Plzni a okolí. Spolupracuje přitom s řadou institucí, například se Západočeskou galerií, Galerií Evropského domu či Korandovým sborem. Díky tomu vznikají koncerty, výstavy i edukační programy, na nichž se podílejí jak vyučující, tak studenti. Tyto akce propojují akademické prostředí s širokou veřejností a ukazují, že fakulta není jen místem vzdělávání, ale také aktivním tvůrcem kulturní scény regionu.
- Centrum pedagogického výzkumu (CPV): Centrum pedagogického výzkumu je zázemím pro inovace ve vzdělávání FPE ZČU. Podporuje pedagogy, doktorandy i studenty v metodologii výzkumu, spolupracuje se školami a přináší do výuky fakulty i regionálních škol nové poznatky a přístupy.
Věděli jste, že…
Fakulta pedagogická dlouhodobě spolupracuje s řadou organizací ? Například s občanským sdružením ProCit pravidelně pořádá cvičení pro děti s autismem (PAS).
Fakulta pedagogická ZČU vyvrací mýty o přípravě učitelů
Mýtus 1: Mladí učitelé nejdou učit. Po dokončení vysoké školy odcházejí ze školství.
Procentuální podíl absolventů FPE ZČU, kteří jdou učit.
Mýtus 2: Mladí učitelé jsou připravováni bez spojení s praxí.
Procentuální podíl absolventů FPE ZČU, kteří učí při studiu.
Mýtus 3: Pedagogické fakulty jsou neatraktivní a o studium na nich není zájem.
Vývoj zájmu o studium na FPE ZČU: Modrá křivka ukazuje celkový počet přihlášek na FPE ZČU. Červená křivka počet uchazečů přijatých na FPE ZČU.
Jak dále přispívá naše fakulta?
- Pracovníci Fakulty pedagogické ZČU v Plzni svým působením v odborných pracovních skupinách či grémiích spoluvytváří nové trendy českého školského systému.
- A to ať jde o revizi vzdělávacích programů na základních školách nebo např. o reformu pregraduálního vzdělávání učitelů.
- Fakulta je otevřena široké veřejnosti, zájemci si mohou vyzkoušet studium prostřednictvím mimořádného studia, nebo si rozšířit svoji kvalifikaci díky celoživotnímu vzdělávání fakulty.
- Od LS 2026 bude fakulta otevírat také studentskou univerzitu UniTEEN (pro středoškoláky), detailní informace a přihlášky budou k dispozici až v průběhu podzimu.

- Fakulta má četné kontakty v zahraničí, díky kterým mohou studentky a studenti vyjíždět na studijní stáže nejen po Evropě, vznikají a realizují se společné mezinárodní projekty či studijní programy.
- Provozujeme dokonce i mezinárodní vzdělávací rádio.

